vineri, 17 iunie 2011

Româna de România

Mult e dulce şi frumoasă / Limba ce-o vorbim …….
Dar oare vorbim aceeaşi limbă cu cea a poetului George Sion care a lăsat aceste versuri ?
Auzim în jur o limbă care de multe ori ne pare străină.
În multe cazuri este presărată cu înjurături sau cuvinte obscene menite să dea greutate discursului vorbitorului, recomandându-l ca o persoană ,,adevărată ‘’, dintr-o bucată.
În alte situaţii avem probleme generate de abuzul de englezisme care ne-au împânzit vorbirea cotidiană. Avem un ,,meeting’’ ,  lucrurile sunt ,, cool’’, iar în ,,week end’’ mergem în ,, team building’’.
Limba este un organism viu. Trăieşte. Se îmbogăţeşte cu noi cuvinte iar cele ieşite din limbajul majorităţii vor ajunge încet, încet să îngroaşe dicţionarele de arhaisme dar… mi-e greu să asist la mutilarea violentă şi rapidă a limbii române. Există cuvinte, mai ales legate de noile tehnologii care nu au echivalent în română şi necesită generarea unor noi termeni dar este păcat că preluăm cu uşurinţă cuvinte şi expresii pentru care avem echivalent.
M-a bucurat mult să aud la Radio Guerilla un demers care vrea să ne atragă atenţia asupra acestui nefast fenomen. Campania se numeşte, dacă am reţinut bine, Româna de România. Mai multe personalităţi au fost invitate să promoveze o vorbire corectă şi să adopte un cuvânt. Un cuvânt care trebuie să rămână în limba noastră, să-l folosim şi să ne exprimăm prin intermediul lui.
Eu sunt un om obişnuit, numele meu nu ar aduce un plus de popularitate campaniei dar doresc să adopt şi eu un cuvânt şi am ales COMOARĂ. Consider că româna este o comoară şi trebuie transmisă mai departe astfel încât şi peste 100 de ani o poezie scrisă de Eminescu să poată fi citită aşa cum a scris-o poetul, fără să avem nevoie de un vocabular la subsol.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu